måndag 27 augusti 2012

Första skoldagen

Hej på er!

Det känns som om det var görlänge sen jag skrev, men det är så fullt av nya intryck att en timme känns som en hel dag.

Idag har jag haft min första ”vanliga” dag, dvs skolan har börjat och med den rutinen (antar jag). Alla dagar kommer självklart inte se likadana ut, men om jag beskriver idag så får ni en bild av vad som händer i alla fall.

Jag gick upp lite innan sju så att jag kunde göra iordning frukost åt barnen (de går upp klockan 7.00), hjälpa till med morgonbestyren i allmänhet lixom. 8.30 börjar skolan så man måste gå kvart över för att inte komma sent. Vissa dagar kommer jag vara med flickorna och andra dagar kommer jag vara med Simon. Idag var en sådan dag så Simon var på dagis hela dagen, och alltså var jag med tjejerna. När de väl är i skolan är jag halvledig fram till lunch. Typ två dagar i veckan skall jag ta hand om tvätten (vika och stryka och annat kul) och varje dag ska jag ha lunchen klar klockan 12.00, men det tar ju inte fyra timmar, så lite ledighet på förmiddagen har jag! Sen kommer tjejerna hem mellan 12 och 13.30 och sen är jag ledig fram till tre ungefär då de slutar för dagen. På eftermiddagen lär det bli lite läxläsning (dock inte idag eftersom det var första skoldagen) och lita allmän lek typ. Vissa dagar skall jag även hjälpa till att skjutsa till olika aktiviteter på kvällarna. Men idag var alltså en lugn dag, jag var med, men än behöver jag inte fixa allt själv.

I eftermiddags, efter lite husliga genomgångar av diverse maskiner och rutiner, tog jag en välbehövlig ensam-promenad. Jag gick ner till Genève-sjön, eller Lac Leman som den kallas här. HUR VACKERT SOM HELST! Klarblå himmel och kluck från vattnet plus en och annan fiskmås är lika med lycka! Jag har till och med fått lite färg på axlarna idag!

Något annat väldigt positivt med dagen är att jag hälsat på flera av grannarna (bland annat den svenska mamman) och fått lite kontakt med två andra aupairer. Grymt bra! Det här kan nog bli helbra, jag ska bara komma in i alla rutiner och lära känna lite folk. Men det blir imorgon det, nu ska jag dra mig tillbaka, läsa en bok och sen sova.

God natt gott folk!

2 kommentarer:

  1. Hej Johanna!
    Roligt att läsa hur du har det och att du börjar komma in i det hela. Vi läste lite om Geneve i lördags hemma hos Eira och det verkar vara en intressant stad med lång historia. Må så gott! Kram, Ing-Marie

    SvaraRadera
  2. Så! Nu har jag läst "alla" inlägg du hunnit skriva om ditt liv (so far) i Schweiz (Så förbannat svårt att stava!). Du verkar ha det bra och jag tvivlar inte på att du kommer ha ett grymt år framför dig. Det är inte förrän NU jag faktiskt har insett att du inte längre finns inom skapligt räckhåll. Du måste säga till när du kan prata via Skype.
    Nollningen fortsätter men allvaret börjar på måndag, 3e september. Har kollat schemat för nästa vecka och det kommer bli en hel del föreläsningar, bara att börja förbereda sig mentalt haha

    Jag hoppas familjen är snäll mot dig men av dina inlägg att döma verkar det vara så (puh!).

    Kramar och pussar från en vän ca 1315.55 km bort!

    SvaraRadera