torsdag 30 augusti 2012

Fänkål

Det är torsdag förmiddag och jag är klart med dagens att göra (utöver barnen). I morse gick jag upp som vanligt och hjälpte till med morgonbestyren, sen följde jag några av barnen i kvarteret till skolan. Det altererar mellan några föräldrar och au pairer, på så sätt behöver man inte gå fram och tillbaka fyra gånger om dagen. Väl tillbaka i huset vek jag lite tvätt samt strök mina och barnens kläder, så nu är jag ledig en knapp timme innan jag behöver börja med lunchen. Sen i eftermiddag är jag helt ledig mellan 13.45 och 15.20 – skönt! Innan tjejerna kommer hem från skolan.

Jag har börjat laga lite mat, det är ett av mina jobb, att fixa lunch varje dag. Allt blir ju i schweiziska varianter och Vanessa berättar varje morgon vilken typ av mat jag skall göra. Här om dagen gjorde vi schweiziska köttbullar. Det är svamp i dem, i alla fall i den här familjen. Men det verkade uppskattat av barnen så det var ju bra! Igår var första gången jag hade allt ansvar för maten. Ett ord till er: fänkål. Det hade jag aldrig tillagat, så jag blev lite lätt stressad när Vanessa sa att det var dagens grönsak. Men efter 45 minuters matlagning hade jag lyckats koka potatis, stekt kyckling i en grädd- och senapssås, göra en gurksallad med vinegrett SAMT tillaga den där fänkålen. Betyget?

Gaelle: Mmm, jag gillar dina potatisar!
Vanessa: Men det här gick ju bra (syftandes på framför allt fänkålen eftersom jag hade frågat hur man skulle göra med den) och fem tomma tallrikar. Tre barn, jag och Vanessa. Idag skall jag göra något med anka, ris till det och dagens grönsak är morot. Vi får se hur det blir, anka kan ju vara lika klurigt eftersom det lätt blir för torrt.

Det dåliga vädret har kommit hit, i natt åskade det som bara den. Jag brukar inte bry mig om det, men till och med jag tyckte att det var lite kusligt i natt, men just nu tycker jag det är skönt att det regnar, för det har varit kvavt och klibbigt de senaste dagarna.

Nej, nu är det dags för en kopp te. Ha det gott!

1 kommentar:

  1. Ojoj, inga små krav de har på dina matlagningsskills!!

    SvaraRadera