onsdag 20 januari 2010

Je suis contente d'être ici!

Hej hej, hallå!

Det känns som om det har gått en evighet sen jag kom tillbaka hit efter julen. Kanke är det för att det har det, eller så är det för att jag uppmärksammar de små sakerna mycket mer, eller så är det för att jag trivs mycket bättre, eller så är det för att min hjärna är inställd på älska-Frankrike-mode. SKITSAMMA, men jag mår så himla bra för tillfället! Inget kan stoppa mig, jag bara rullar fram, haha, nej men helt seriöst, inte ens de träkigaste filosofi-lektionerna får mig att deppa ihop för JAG MÅR BRA!

I lördags var jag ja på bio med Mathilde och Elisa, och som jag nog skrev såg vi Invictus. Intressant, verkligen, men själva filmen var väl inte jättebra.

I måndags stannade jag kvar ett tag i skolan för att vänta på Nanou, hon skjutsade mig till tågstationen där jag köpte biljetter till Toulouse! Så nu är det alltså spikat, helgen 29-31 januari drar jag och Johanna till Toulouse och det ska bli inderbart att träffa henne igen och att se en ny STAD av Frankrike. Men då, när jag stannade kvar i skolan, insåg jag hur glad jag är att jag bor hos familjen hela tiden! Usch för att vara i skolan från måndag morgon till fredag kväll, nej det känns verkligen inte som något för mig.

Igår var det först veckans favoritlektion: idrott!! Vi spelade badminton som vanligt, och nu är det visst bara 3 veckor kvar innan det blir evaluation (utvärdering och beytg) så ja. Det var lika najs som vanligt, bara att jag kanske inte spelade riktigt lika bra. Vi tränade smach, eller smatchs som det heter på franksa, haha, och sedan spelade vi lite men jag vann bara 1 match av 3, men kul ändå! Älskar idrotten för det är ett så bra ställe att prata med de i paralellklassen, det blir så avslappnat och skönt när sporten är i centrum. Utanför gympalektionerna känns det också som det börjar lossna, jag känner att jag trivs bättre och bättre med människorna och åh som jag ska kämpa för att bli flytatde i franska! Jag är på gång, det vill jag lova er!

Igår eftermiddag hade jag två timmar litteratur och jag kände mig bara så grym! Först fick vi tillbaka förra veckans prov på Les Liaisons Dangereuses och för första gången sen jag kom hit (av litteratur-proven) gjorde jag exakt samma prov som de andra och när jag fick tillbaka det stod det "Tu as compris beaucoup des choses" (du har förstått många saker) och det kännes ju väldigt bra som betyg måste jag säga. Comme j'ai dit, je peux si je veux (jag kan om jag vill). Så började vi genomgången av nästa oeuvre, Becketts pjäs Fin de partie (Slutspel), och eftersom jag läst den på både svenska och franska plus att jag gjort förberedelseläxan kunde jag vara riktigt aktiv på lektionen! Svarade på flera frågor samt läste ett stycke högt för resten av klassen.

Resten av veckan blir nog rätt lugn eftersom många av lärarna strejkar. Gött mos! Varför strejkar lärnara inte oftare hemma? Aja, i och med strejken försvinner vissa av mina lekioner. Par example, imorgon faller förhoppningsvis engelskan bort och om så är fallet slutar jag 14.30 istället för 15.30. Fredag däremot, en enda lektion! 13.30-14.30, c'est parfait! Nanou frågade om jag skulle stanna hemma då, men nej, jag ska å dit och vara social, jag menar det är faktiskt inte så kul att vara ensam med katterna en hel dag...

Sen på lördag ska jag prata svenska, haha, nej men jag ska träffa M. Chilla och några av hans elever som ska åka till Sverige i sommar. Som sagt tidigare så är ju Alingsås och Mont de Marsan tvillingstäder och varje sommar åker en grupp franska ungdomar till Sverige, och sedan tvärt om! Det är några av eleverna som vill lära sig lite svenska och en äldre man som var i Alingsås för massa år sedan och i sommar ska han tydligen spendera en månad i Stockholm. KLART jag ska hjälpa till! Ska bli görspännade att försöka lära några fransoser vårat (inte allt för vackra) språk.

Je suis contente d'être ici! (jag är nöjd över att vara här)

3 kommentarer:

  1. Det var som rackarns att livet är så toppen. Det är så att vi längtar etfer att hälsa på!
    Mamma

    SvaraRadera
  2. Bra stämningsläge! Tur att du kom över det där med sniglarna. Sån't kan ju annars ställa till ett rent helvete senare i livet ...

    Alingsås och Marsan. Hmmm, du kanske kan få dina franska svenskastudenter att dra en misslyckad ordvits om marsansås eller så?

    Kör hårt!
    / Morbror

    SvaraRadera