lördag 23 januari 2010

Diskpropp

Hallå där!

Idag har jag haft en annorlunda men väldigt rolig förmiddag! Vid 11-tiden träffade jag M. Chilla vid Maison d'associations för en svencka-lektion! Det var han och 5 andra svenskintresserade personer. Den här gången var det bara de vuxna men nästa gång ska förhoppningsvis några i min ålder vara med. Allt detta är ju med Alingsås-utbytet. Det var vekligen kul! Jag tycket det är så himla underbart att det finns personer som intresserar sig för Sverige och svensk kultur så som jag intresserar mig för det franska. Jag fick se en liten lista på ord som några svenska och franska ungdommar gjort tillsammans och jag säger bara diskpropp. Haha, ja Pia, du vet vad jag menar i alla fall.

Jag började förklara lite att det är otroligt stor dialektskillnad på skånska och norrländska och att det finns vissa ord som skiljer, dialekterna emellan. Sen började vi med svenskan! De hade jättesvårt att skilja på uttalet "jag är" och "jag har". Jag heter..., jag är si och så gammal, så räknade vi lite. Det var jättekul att vara till nytta, hjälpa dem med uttalet och svara på frågor om vårat knäppa språk! Dessutom är det ju inte helt fel att få beröm om hur bra min franska är, känndes bra!

En av gubbarna (ja de var mellan 50 och 65) hade GÅTT från Mont de Marsan till Alingsås. GÅTT, fattar ni eller?! Det är hur coolt som helst! En annan hade inte varit i Sverige på 20 år men skulle dit en månad i sommar. Någon hade läst Utvandrarna på franska och ytterligare en hade både sett och läst Stieg Larsson-triologin. Runt 12.20 kom Florence, han som ska följa med den franska ungdomsgruppen till Alingsås i sommar, och en av killarna i gruppen. Det berättade att de höll på med en radioshow som läggs ut på nätet för att den svenska gruppen i Alingsås ska kunna lyssna och jobba med den eller något i den stilen. Jag ska kolla lite sen om jag hittar länken!

Om två vekor eller något ska jag vara svenska-lärare igen, och som sagt då förhoppningsvis för några i min egen ålder (jag träffade 4 av dem på radio-stationen innan Florence skjutsade hem mig). Dessutom känns det ju väldigt kul att vara till nytta!

För en liten stund sedan pratade jag med Johanna och hon ska boka hotell till våran Toulouse-weekend! Nice!

Imorn ska jag nog på bio med mina vanliga biokompisar (Mathilde och kanske Elisa och Mathilde den andra). Hope so!

Ha det bra!

5 kommentarer:

  1. Det är ett skitcoolt sammanträffande att det finns en massa svenskintresserade franskar där du bor. Och yes, det finns redan lakan och allt i "le studio" i T. Görbra! ;)

    SvaraRadera
  2. Hoppas att du lär gruppen rätt uttal. Svencka-lektion! Jag blir lite nervös. Eller är det ett ord som är nytt?
    :-)
    Mamma

    SvaraRadera
  3. Hmmm ...
    Instämmer med föregående talare.

    " Om två vekor eller något ska jag vara svenska-lärare igen"

    I svenskan förekommer inte vanligtvis kk utan istället används ck. Bland annat stavas veckor med just ck. Annars blir det veke (som i stearinljus, men det finns ingen böjningsform som heter vekor). Dessutom skrivs svenska-lärare ihop som ett ord, svenskalärare.

    Du är antagligen lite för ung för att känna till komikern Roffe Bengtsson som en gång i antiken hade en monolog som handlade om språk och så. Bland annat var han en svensklärare från ett annat land ...
    "Jag är ert nya svenskläraret. Säg efter mig: ormet kruper ..."

    Lycka till!

    /Din mors petiga bror

    SvaraRadera
  4. hahaha som jag skratar ot er okk även mig själv! ni är så himla best endå ;) haha

    SvaraRadera
  5. det låter ju jätteroligt! :D

    och jag älskar din nya header! Skitsnygg ju! :)

    SvaraRadera