fredag 2 oktober 2009

Boulevard d'Alingsas

Det var ungefär en miljard år sedan jag var ute o sprang, närmare bestämmt si så där sedan i början av augusti. Några ord från Erik så insåg jag att tiden var kommen! Med ett rött ansikte sitter jag nyduschad i min säng efter 3km. "Det var väl inte så mycket", tänker ni, kanske inte, men jag e skitnöjd! Sen jag kom hit har min träning bestått av promenader och cykelturer, en del rätt långa men åh så skönt det är att känna den där speciella känslan som bara kan infinna sig efter en joggingtur!

Veckan har passerat med förhör i filosofi och italienska, prov om Blaise Pascal och prov i historia och jag har insett att lärarna är inte så farliga som dom verkar. De har betydligt mer förståelse för mig och mina brister än jag ens vågade hoppas på.

Mina csn-pengar har kommit och för de som inte ska till värdfamiljen tänkte jag leta efter ett par nya skor imorn. "Stan" är ganska petite men de va så himla länge sen jag gick i affärer! Vissa spyr säkert av att gå på stan själva men jag känner att någon timme i affärer för att sedan köpa någon lunch o sitta i parken o läsa lockar mig väldigt mycket! Hoppas bara att vädret är okej imorn med. Jag kan säga att när klockan var halv 5 och jag cyklade från skolan i eftermiddags hade jag en klänning, sandaler och en scarf så är det inte för kallt, jag menar det är ju ändå OKTOBER, åh jag gillar vädret här!

På onsdag är jag inbjuden till någon form av välkommsthälsning av skolan. En av snubbarna som jobbar på elevkontoret kom fram till mig och sa att det fanns ett papper som väntade på mig. Måste bara säga att han och en av kvinnorna som jobbar där vet vad jag heter! Det känns rätt bra! Men i alla fall, på onsdag eftermiddag ska jag gå till biblioteket för att sedan med en av bibliotikarierna (som oxå vet vad jag heter, det är en av fördelarna med att vara "den svenska studenten"!!!), Monsieur Chilla (han som fixar med Alingsås-utbytet) och några andra elever typ guidas runt i stan och "smaka på regionen" som det stod... Vi får väl se vad det betyder, men det ska bli kul att göra något i alla fall!

För er som inte vet det är Mont de Marsan och Alingsås tvillingstäder och M. Chilla känner min franskalärare Pia, värden är rätt liten trots allt. För att hedra detta, eller vad man nu ska säga, så finns det en väg här som heter Boulevard d'Alinsas. Undrar om det finns en motsvarande gata i Alingsås?

I kväll vet jag inte vad som väntar, tv eller bok, haha men lugn hemmakväll blir det i alla fall. Väldigt gött måste jag säga!

Stor fet kram!

4 kommentarer:

  1. Bra jobbat med jogging//Pa

    SvaraRadera
  2. Boulevard d'Alingsas, coolt! Finns det ngn Rue de pommes de terre aussi? :p

    SvaraRadera
  3. det finns det, Marsan-stigen, helt bortglomd liten gata. PINIT


    puss ek

    SvaraRadera
  4. haha najs! Du verkar anda komma in i det ratt bra? Traffat skona manniskor? Pa tal om lopning sa ska det bli sa sjukt skont nar crosscountry sasongen ar over! Jag springer ju varje dag haha, tror jag kor 5 km pa under 23 min nu :) Pa lordag ar det homecoming! Saknar dig som fan gumman! skriv till mig pa facebook.. eller nat! LOVE

    SvaraRadera