torsdag 10 september 2009

Utelåst...?

Nu börjar det kännas lite som jag är en elev på skolan! Engelskaläraren vet vad jag heter, jag har (efter en vecka...) fått mitt cart à la cantine (kort till bamba) och jag blir sönderpussad varje morgon.

I tisdags skffade jag lite nya bekantskaper: Laure (tjejversionen av namnet Laurent), Fanny och Benjamin. Riktigt nice, dessutom frågade dom om jag skulle äta lunch med dem, så vi gick till ett kebabställe och satte oss i parken o åt. Kebaben var väl inte så god, men sällskapet var desto bättre! Umgicks en hel del med Laure och Fanny idag med efter att ha ätit en halv-knepig omelett i bamba. Enda nackdelen är att de röker ganska mycket båda två så jag tackar för att vi är utomhus!

Idag hade jag min första lektion med extra-franska. Det är jag och 10 småungar (9-14 år). Småttingarna är alla utländska och har ett annat första språk än franska, fast jag är ju i och för sig också utlänning i det här fallet...

I alla fall, läraren som har "behöver-extra-franska" verkar gör bra! Hon är lik Birgitta på alla sätt. Utseendet, strängheten, snällheten och uppmuntrandet. Jag gillar det stark och efter en lektion är hon min favoritlärare på Lycée Victor Duruy, och kanske är det just för att hon påminner om min gamla favorit!

Lektionen var enkel - tack och lov! Jag skulle vilja jämföra det vi gjorde med 7ans franska kanske, men inget mig emot! För en gångs skull är jag glad för repetition, jag behöver det!

När dagen senare var slut så tog jag min blommiga hjälm och min skruttiga cykel (den är i klass med mormors gamla vinröda cykel) för att cykla hem. När jag kom till grinden, en hög sak av trä, så var den låst! Shit! Trodde att jag var utelåst. Klättrade upp på men insåg att jag inte skulle komma ner på andra sidan. Den klingade jag o den stora klockan men ingen var ju hemma. Gråtfärdig klättrade jag än en gån upp på grinden men insåg att det var lönlöst. Jag skulle precis ge upp när jag såg att nyckeln låg på ena pelaren... Väldigt lättad och ganska svettig kom jag strax in på tomten så att jag äntligen kunde ställa bort cykeln. Jag insåg att jag ska kolla lite noggrannare i fortsättningen, hehehe.

Nu har jag lite läxor att göra och några verb att repetera!

Jag saknar er!!!
Bon journée!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar