fredag 25 september 2009

Läxor en fredagkväll..?

Tjing, tjong, hallå!

Gu va grym jag är! Från att vara ett stillasittande ig-barn är jag nu ett aktivt inte-ig-barn, haha.
Idag tog jag en cykeltur på ungefär 15 km och igår tog jag samma 7-km promenad som i onsdags, dessutom har jag fått tillbaka mitt läxförhör i filosofi och mitt engelska"prov".

Filosofi-förhöret var en oförberedd sak som ställde frågor om introduktionen av kursen. 12 frågor, jag kände att jag skulle vara nöjd med 1 poäng, men jag kunde mer än jag trodde! 6/12 blev det och på fransmännens 20 gradiga poängskala resulterade detta i en 10:a, vilket jag är görnöjd med!

För att göra det lättare för er som inte är så insatta kommer här en miniguide:
10-11 = passable (godkännt)
12-13 = assez bien (ganska bra)
13-15 = bien (bra)
16-20 = très bien (mycket bra)

Så var det ju då engelskan, vi skulle skriva ett brev på 150 ord, något som min klass fick i uppgift i 6:an ungefär, och det gick näst intill perfekt. 19 fina poäng fick jag och blev där med bäst i klassen. Engelskan är det enda ämnet där jag hänger med på lektionerna!

Veckan är slut nu - väldigt skönt! X antal gånger om dagen kommer jag på mig själv med att fråga varför jag läser terminal, men men. Dom i klassen är i alla fall väldigt snälla. Igår och idag åt jag lunch med Marie-Charlotte, känns bra att börja känna att jag får kompisar även om det går lite trögt nu i början. Har pratat en del med Mathilde också, lika trevlig hon!

En sak som är olik Sverige är att många jobbar mer på helgerna. Klart, hemma gjordes en del läxor på helgerna med, men när jag frågar vad som sak hittas på i helgen kommer ofta svaret att jag månste jobba. Kanske är det för att det är terminal, men jag tror inte någon av er där hemma gör läxor på en fredagkväll? Eller...?

Nu ska jag försöka njuta av helgen, jag tänker i alla fall inte göra några läxor en fredagkväll, no way!

Je t'embrasse

2 kommentarer:

  1. Det kan allt hända på natur du ;)

    SvaraRadera
  2. Haller med, fredagen ar helig och ska inte besudlas med laxor!

    SvaraRadera