onsdag 23 september 2009

Déjeuner du matin

Efter några dagar med alldeles för mycket stillasittande och regn kunde solen inte kommit mer lägligt! Det är onsdag, den dagen vi alltid slutar 12.00. När jag kom hem från skolan började solen titta fram så jag bestämde mig för att ta en promenad. 1,5 timmar var jag varit ute och marcherat och njöt av solen, riktigt gött att svettas lite på en trevlig sensommar promenad! Lite drygt 7km blev det!

Igår var jag depp och mådde allmänt dåligt så jag stannade hemma från skolan. Jag behövde det! Sov tre timmar extra, såg på tecknad film med Pauline och pluggade italienska. Idag mår jag mycket mycket bättre så jag tror det var bra med en paus igår. Det som kändes extra bra i skolan idag var att några frågade om jag mådde bättre och de verkade verkligen bry sig om svaret. Det känns ju lite bra faktiskt att klasskompisarna märker att man inte är där.

I måndags hade jag ett oförberett läxförhör i filosofi. Det gick.... Jag fattade inte ens frågorna. Min enda chans till några ynka poäng är att det var "välj det rätta svaren av tre givna", så jag borde ju ha gissat rätt på någon liten fråga.

Jag kom på att jag inte berättat hur många vi är i klassen. Vi är 18 tjejer o 2 killar, rätt sjuk fördelning, men det är gött med en liten klass. I år är det två klasser terminal litteraire, men förra året var det en megaklass på 36 personer!

Jag måste ge tummen upp till tre saker:
  • Skolans bibliotek. Jättebra utrustat, trevlig biblotikarie (i alla fall den jag pratade med) och jättebra ställe att spendera håltimmarna på!
  • Min litteraturlärare. Vi har ett två timmar långt läxförhör om Blaise Pascal nästa vecka men hon sa till mig att det räcker om jag försöker och när jag inte kan mer ska jag skriva om mig själv i stället.
  • Dagens lektion med extra-franska. Vi läste en dikt som jag läste i 8:an när jag hade Birgitta. Riktigt kul att känna igen något! Dikten heter "Déjeuner du matin" av Jacques Prévert och jag gillar den!

Je t'embrasse

3 kommentarer:

  1. aaah! vem har du i geografi? är det Monsieur Danthez, han som pratar med superkonstig dialekt? jag älskade honom, men hade problem med å förstå honom ända fram till maj typ haha. och filosofi? och ja, skolmaten är underbar, men jag lovar dig att man med tiden blir trött på den, hur overkligt det än låter! shiit tänk att du är där nu,aah vad spännande ! jättekul att läsa att du trivs, jag kommer förbi på besök i februari, vi måste ses då!
    puss andrea

    SvaraRadera
  2. Hmm kul att jag kollar in kommentarerna och ser att någon annan kommenterar med exakt samma namn som jag :P

    Från och med nu är jag "I'm yours" så evt du vem jag är <3

    SvaraRadera
  3. Hahahaha! JA!!! M Danthez, haha jag gillar med honom men de e liiite svårt att fatta :P I filosofi har jag M Carfontant, rätt bra subbe :) Lätt att vi ska ses om du kommer hit :D

    You're mine ;)

    SvaraRadera