måndag 24 augusti 2009

Shitshitshit!!!

Vad har jag gjort?! Efter en lång överläggning på facebooks chat med Chloé har jag kommit fram till att jag ska läsa terminal - Mon Dieu!

För alla er som inte är så insatta i det franska skolsystemet, kan jag berätta att deras gymnasium också är treårigt. Second, Première och Terminal, vilket alltså motsvarar ettan, tvåan och trean, bara det att man räknar från "fel" håll. Sen är det så roligt att om man över huvudet taget ska få gå på universitet måste man klara Le Bac, två veckor med prov på typ allt du lärt dig under gymnasieåren. Gör du inte det får du gå om terminal. Jag ska gå terminal och trots att det säkert är mer eller mindre omöjligt kan jag inte låta bli att fantisera om hur otroligt bäst i världen jag skulle känna mig om jag tog Le Bac! Drömma kan man alltid göra!

Jag vet inte riktigt vilka ämnen jag ska läsa men utöver en himla massa franska tror jag de blir lite engelska, italienska, matte, idrott och lite samhällskunskap och geografi. Håller tummarna för italienska och så lite matte som möjligt!

Au revoir, mes amies!

2 kommentarer:

  1. Hej på dig, nu har jag också fixat en bloggiblogg :) På tal om vilka ämnen vi ska läsa kollade jag på ämnesplanen och i det såg ut som att det inte låg någon matte alls i terminale på Litteraire! Tänkte att du ville veta det XD

    SvaraRadera
  2. OH MON DIEU - C'EST LA MEILLURE CHOSE QUE TU PEUT DIRE!!!

    SvaraRadera