fredag 8 januari 2010

La galette

Idag när jag gick hem från skolan i den soliga, nollgradiga eftermiddagen gick jag och fantiserade om att göra storkok av köttfärssås och frysa in.

Japp, ni läste rätt. Alltså, vilken normal 17-åring går och fantiserar om att göra köttfärssås i mängder? Först måste jag väl försvara mig och säga att jag kanske inte är helt normal och sen är jag smittad av Eriks hemifrån-flytt som skedde i veckan. Jo, jag skulle allt gärna vilja flytta hemifrån jag också. Jag bytte land och familj i hopp om att göra "något eget", "klara mig själv" och "hitta min identitet". HA? Suck... grejen är att jag lever mer i framtiden än i nuet.

När jag var hemma över julen kändes det som om jag inte varit hemma på ett år, för jag minns inte våren. Kanske berodde det på att jag, menatlt sett, åkte till Frankrike redan i mars? Jag längtar skitmycket till sommaren då jag och Louise ska tågluffa, men inte vill jag att den resan ska förblinda min vår i Frankrike. Jag vill inte gå runt att längta! Så gott som varje måndag, sedan jag gick i 6:an, läste jag GPs bostadsbilaga slaviskt. Jag vill inte att dom närnaste följande åren ska glömmas bort bara för att jag var för upptagen med att leta efter den perfekta lägenheten som jag antagligen ändå inte kommer kunna hitta, än mindre flytta in i när jag tycker att det passar.

Fan, jag är så dålig på att leva i nu. Jag vill verkligen försöka leva nu för jag vill inte missa livet.

Så, då kan jag väl berätta om fransosernas sätt att fira trettondagen. För att hedra les trois rois (de tre visemännen, eller vad de nu kallas) så äter man la galette. Det är en kaka som existerar i en massa olika smaker men grejen är den samma. I varje galette finns en liten sak. Den som äter biten med saken i får ta på sig en krona i papper och blir där med kung eller drottning. Jag har ätit 6 olika galetter den här veckan men aldrig fått bära kronan... Jaja, better luck next time, eller ska jag inse att det är dags att skuta äta galette?

Hos oss i Mont de Marsan har jag bara sett två typet av galette. Den ena (den godaste) är rund, som en vanlig paj, men gjord av hrm... croissant-deg. Allstå, en botten av croissant-deg, fyllning av någon mandelmasse-liknande blandning (bara inte lika kompakt) och ett tak av croissant-deg. SMASKENS! Den andra sortens galette som jag stött på (inte alls lika smakrik) är formad som en krans. Brioche-deg helt enkelt med lite pärlsocker på. Som an vanlig, tråkig, slät vetebulle, fast gulare i färgen. Bättre än så blir nog inte min beskrivning.

Annan än att fransoserna står för sina traditioner kan man ju inte säga. Gillar starkt att de här två sorters galetterna var den enda efterrätten som serverades i skolan här om dagen!

Annars är det väl ingen mer än att jag och min franskalärare har bestämmt att jag ska minska på extrafranskan (läs: jag gör framsteg!). Allstå från och med nu blir det 2 lektioner i veckan och inte tre. Det enda sopiga är att jag har filosifi istället. Tanpis!

Bon weekend!
(så fult det låter när fransmännen snor in engelska!)

6 kommentarer:

  1. Det var inte lätt att hitta ett galetterecept som beskriver din galette. kan detta vara något liknande utan tak?
    http://www.tasteline.com/Recept/galette_med_mandel_och_persika
    Mamma

    SvaraRadera
  2. Bra med mer filosofi!//Pa

    SvaraRadera
  3. Vi på Bostad har alltid frågat oss vem som är vår försteläsare. GP har ju en förstereporter och nu tydligen även en försteläsare. Trä bånn (très bon).
    Du vet väl att hela, och då menar jag verkligen hela, Bostad finns på nätet och då rimligen även i sydfrankrike. Snubbla in på www.gp.se/bostad och spana in mittenspalten. Nu efter helguppehållet kan det tyvärr strula lite på grund av inkompetent personal.
    /Den inkompetenta personalen

    SvaraRadera
  4. hahaha... mesi bokâ (merci beaucoup) jag ska tänka pâ detta när tristessen och längtan efter nâgot eget sätter in! trä bonn :)

    SvaraRadera
  5. Haha, jag har ocksa alltid last Bostadsbilagan!! Kanner sjukt mycket igen mig i det du skriver om att inte leva i nuet, jag ar samst pa det!

    Just nu har jag faktiskt en giltig anledning att inte vara har och nu i och med att jag har matteprov om en kvart. Har med mig en bok att lasa, tanker inte ens forsoka for jag fattar nada.

    Tro det eller ej men jag fick "la feve" i gallette nummer tva hos min vardfamilj, jag gick runt med kronan hela dagen och de skrattade at mig XD

    SvaraRadera