onsdag 27 januari 2010

Bordeaux!

Idag har jag tillbringat en väldigt bra dag i Bordeaux! Eftersom Chloé och henner två kompisar Adrian och Alice skulle på öppet hus på en arkitektskola i Bordeaux blev det att jag också följde med. Vi åkte hemifrån vid halv 9 i morse, hämtade upp kompisarna och gav oss av mot Bordeaux. Först åkte vi hem till Baptiste (den yngsta av mina två värdbröder) och fikade lite på pain au chocolat. Efter ett tag gick vi till en Pizzeria/snackresturang där Baptistes rumskompis Anthony jobbar för att käka lunch. Mycket trevligt ställe med öppen spis och två soffor i ena hörnet. Pizzan var väl inte den bästa, men men.

Så var det dags för Chloé, Adrian och Alice att kolla in skolan och eftersom det inte är så intressant för mig tog jag och Nanou spårvagnen till centrum för att shoppa :D Bara av att åka spårvagn blev jag hur glad som helst. Efter som vi gick på vid ett stort universitetsområde fanns det ju en hel del intressanta männisor att kolla på med ;) Jag insåg att på 10 minuter hade jag sett fler sygga killar än vad jag gjort sammanlagt under min tid i Mont de Marsan. Bara att vara bland folk, att vara i en RIKTIG stad gjorde mig så himla lycklig! Jag hör verkligen inte hemma i de små hålorna, jag är en stadstjej!

Vi kom till huvudgatan, Bordeaux motsvarighet till Avenyn skulle man väl kunna säga och när vi kom fram till HM ville jag nästan gråta av lycka. När jag kom in där kände jag bara hur jag skulle kunna tillbringa resten av mitt liv i denna ljuvliga miljö. Som om jag äntligen var hemma! Min adrenalinnivå steg till tusen och det blev typ för mycket, men lite köpte jag i alla fall! Det kändes som om jag var tvungen att hålla tillbaka eftersom jag och Johanna ska till Toulouse i helgen och jag hoppas att det blir shopping där med!

När Nanou tröttnade (vilket hon gjorde lite för fort, jag menar 2 timmar är ju inget!) gick vi till ett litet fik där vi drack kaffe och varm choklad. Det var i och för sig väldigt trevligt, men jag hade ju gärna sett mig lite mer omkring om man säger så. Det var första gången det bara var Nanou och jag som gjorde något och det var verkligen några bra timmar!

Lite senare mötte vi upp med de andra, åkte tillbaka till Baptiste, hämtade lite grejer och åkte hem. Seg biltur nu på kvällen, men jag lovar er att jag föredrar det framför litteratur och filosofi, när en stad ingår! Både Nanou och Chloé tyckte att det var för mycket folk i centrum och jag kan verkligen inte förstå det. Det är så det ska vara tycker jag!

Nu när jag kom hem lite innan åtta så var det med en blå tjocktröja, ett par blommiga leggins, två långa linnen (ett svart och ett randigt) samt en liten parfym. Nice!

För övrigt känns Bordeaux som en lagom stad och jag skulle nog kunna tänka mig att plugga där senare. Det var som att framtidsbilden kom tillbaka när jag såg alla på universitetsområdet och jag blev riktigt sugen på att pluga vidare och det känns bra eftersom pluggmotivationen har dalat det senaste. Underbart att vara omgiven av människor på det sättet igen! Nu mår jag BRA!

För er som inte vet så är Bordeaux något mindre än Göteborg och från Mont de Marsan tar det ca 1h och 45 minuter med bil, enkel väg.

Nu hoppas jag att det blir mat snart, jag är jättehungrig, vilket inte är så konstigt efterosm klockan är halv nio!

Imorn blir det skola, sen bär det av till Toulouse, jippie!

2 kommentarer:

  1. Härligt! Tänk att det kan betyda så mycket att komma till en stad och till HM. Det kunde du inte tro när du åkte att IKEA och HM skulle vara som att komma hem.

    Nu har du ju prövat att bo i en håla så du behöver ju inte testa det igen i livet!

    Mamma

    SvaraRadera
  2. Inte så men vad är det jag läser? Jag ska låsa in dig i Göteborg när du kommmer hem igen min lila sockersöta älskling! Inget mer Frankrike för din del, så är det bara ;) love!

    SvaraRadera