fredag 11 december 2009

Pizzatime!

Nu har jag just avslutat en väldigt trevlig dîner avec ma famille d'acceuil. Väldigt fransk mini-fête (ävem om maten inte var den franskaste). Enligt Lionel kan en fête sammanfattas med tre ingredienser: mat, vänner och alkohol. Var det här då en fête? Japp, lite så var det!

Fyra hemmalagade pizzor, en flaska vitt, en flaska rött, en flaska whiskey, en baguette och ett gäng människor = trevlig kväll med en hel del retsamma skämt och ett gäng skratt.

Det var jag, Chloé, Lionel, Nanou, Baptiste (yngsta storebrorsan) och två av hans kompisar. Det som jag tycker är franskt, i alla fall i den här familjen, är att det spelar ingen som helst roll vad du bjuder på för mat, bara den serveras med lite alkohol och skratt. Sen tycker jag det är lite kul att när Lionel dricker vin frågar han ALLTID om jag ska smaka! (Papi, don't worry, be happy!)

Ibland älskar jag verkligen detta vin-drickande land, jag menar hur kan man inte älska att få dricka vin till vilken mat som helst, vilken dag som helst? Och nej, jag dricker verkligen inte vin varje dag men just att MÖJLIGHETEN finns, åh jag älskar det!

Grejen är ju att Chloé fyller inte 18 för än imorn så jag sa lite fint att vi kan ju fira hennes sista 17-årsdag och det verkade de andra vara överens om. Fêten blev dock mini, 3 timmar är ingenting i fête-land # 1! MEN det gör mig absolut ingenting för jag ska vara redo för imorn. Kl 10 bär det av mot Bordeaux, IKEA, närmare bestämt. Jag ska dit med Mathilde (från klassen) och det ska bli riktigt kul, haha. Imorn kväll blir det ju då 18-årsfirande.

OUI - j'arrive adore le France!
BONNES FÊTES!!!

1 kommentar:

  1. Åh, det låter ju jättemysigt!:)
    Jag gillar också att fransmännen tar vara på alla tillfällen som kan firas! Så himla mycket skönare än alla torra svenskar som tycker högtider är "överskattat"! :)

    SvaraRadera