lördag 12 december 2009

I have died and gone to IKEA-heaven

Idag har en liten del av mig varit hemma och vänt, en annan del var i himmelriket som heter "knuffas-med-andra-människor-i-en-större-stad" och en tredje del är nöjd med att befinna sig i Frankrike.

I morse vid 10-tiden blev jag hämtad av Mathilde, hennes pappa och lillebrosran Nathan. Väldigt trevlig är familjen! Den 1 och en halv timme låna bilresan till Bordeaux gick alldeles utmärkt bra och när vi kom fram var jag mer hyper än vad man borde kunna vara, jag menar IKEA-skylten brukar betyde en seeeg eftermiddag i Kållered, men åh, det var äkta lycka att se denna gul-blå byggnad!



När vi väl hade gått in genom de gula portarna kunde jag inte sluta skratta, haha, jag var ju hemma igen! Eller i alla fall en del av mig. Att se namn som "Billy" och hälsningar som "God Jul", ja då kändes livet ganska så lätt att leva! Vi gick våran tur, IKEA här är uppbyggt precis på samma sätt som hemma, innan vi gick till lunch-avdelningen. Gissa vad vi alla 4 åt?

Efter att ha blivit bjuden på denna utsökta måltid (potatisen var lika oätbar som vanligt...) som avslutades av en bit daim-tårta fortsatte i vårat varv. Vi köpte i princip ingenting alls, jag köpte bara en färgglad kudde till mitt rum, förän vi kom till matavdelningen. Synen av Kalles Kaviar och Marabou mjölkchoklad fick det nästan att stocka sig i halsen. Nej jag skämtade bara, men jag köpte både det ena och det andra. Gissa vem som ska äta knäckebrö-mackor med Kalles imorn till frukost? Just det, jag!

Vi var ju inte inne på IKEA hela dagen utan var även inne i centarum av Bordeaux en liten stund innan vi vände hemmåt. Att knuffas med folk, jag vet inte vad jag ska säga mer men jag har haft en så himla otroligt bra dag! Efter att ha spanat in den stora teatern, regionens lyxigaste hotell, och kännt kylan från havsvinden vände vi hemmåt. Både jag och Mathilde somnade i bilen, jag menar inte är vi vana vid en storstad som Bordeaux. Tänk att jag kallar det stor stad, den är mindre än Göteborg. Perspektiven ändras helt enkelt! Innan jag återvände till "rätt" familj stannade vi hos Mathilde en stund, det kändes så mysigt att vara där! Rent på ett annat sätt och inte ett enda djur. Jätteglad att dom bjöd in mig, som jag sa pappan var jättetrevlig! Just det, vet ni vad han berättade? I sin ungdom hade han och hans bror semestrat i Sverige en sommar, dom hade besökt massa ställen, det var rätt kul att höra honom berätta om det!

Nu är jag tillbaka hos Delecray men det var nästan så att jag inte ville åka ifrån Mathilde och hennes familj, jag kände mig så välkommen, TACK FÖR EN TOPPENDAG! Som sagt, Chloé fyller 18 idag och om en liten stund blir det fest. Nanou var jätteglad för hon hade köpt Absolut vodka, haha, kan det bli mer svenskt på en dag? Just det mamma, Chloé blev jätteglad för skivorna! Ja, ja, här kommer lite bilder från Bordeaux också! Just det, innan jag glömmer det, imorse var det vinterns första frost! Det var 0 grader vid 10 imorse.


Lyxhotellet, tydligen regionens finaste!

3 kommentarer:

  1. naaajs! :)
    F&F har också åkt till IKEA några gånger under hösten pga flytten, men de har alltid åkt på veckorna!! Dock känner jag mig ändå ganska nöjd när jag sitter och äter IKEA's krusbärssylt på mackan varje helg:)
    puss!

    SvaraRadera
  2. Det verkar som om man aldrig är svenskare än när man är utomlands!
    mamma

    SvaraRadera
  3. nice det låter med IKEA! och snart blir det sverige på riktigt!!! ska bli så gött. hoppas du har det bra.
    ps. ja, jag ska försöka påminna dig när radioprogrammet sänds :)

    SvaraRadera