torsdag 22 oktober 2009

Svenska språket!

Idag gick jag från skolan och skrattade högt för mig själv! Andledningen till detta var ett samtal med Monsieur Chilla. Jag hade fått höra att han ville prata med mig så efter sista lektionen gick jag till "salle de reunion des profeseurs" (lärarrummet) och där satt han i sin vita labb-rock. M. Chilla är han som har hand om utbytet mellan Mont de Marsan och Alingsås och som jag sagt tidigare känner han Pia, min franskalärare på Rudebecks. Det han ville fråga mig var om jag kunde tänka mig att träffa en elev som ska till Sverige så småning om. Eleven i fråga ville lära sig ett par fraser på svenska och SJÄLVKLART sa jag ja! Sen var det tydligen en körledare som behövde hjälp med någon finsk sång på svenska, hängde inte riktigt med, men körledaren ville alltså ha hjälp med uttalet. Visst, sa lilla jag och blev allmänt på bra humör över att det finns människor utanför Sverige som vill lära sig språket! Så var jag så hiiiimla trevlig och önskade honom "bon vacances" (trevligt lov) och då svarar han "Tack så mycket! Hej då." Överrasked och väldigt glad sa jag hej då och gick. Sen började jag skratta. Så otroligt kul att höra svenska från någon som "inte borde" prata svenska.

Hej då!

2 kommentarer:

  1. Haha, gud vad kul! :D Har ar det ingen som vet ett skit om Sverige, de vet inte ens att spraket heter svenska...de tror typ att jag pratar engelska eller tyska. Obildade fransar! Jag kanner mig lite forolampad... :P

    SvaraRadera
  2. Haha men jag tror bara det är för att Mt Marsan o Alingsås e tvillingstäder

    SvaraRadera