torsdag 3 september 2009

Skola

Jag kan försöka berätta hur trött jag är, men jag kommer misslyckas så jag kan berätta lite kort om första skoldagen innan jag måste sätta igång med läxorna...

Imorse var jag så nervös att jag höll på att börja lipa på första lektionen för det känndes som om jag inte fattade någonting! Första lektionen idag var en två timmar lång börja-skolan-lektion. Efter en timme hördes en jättekort melodisnutt och vi fick 5 minuters rast. Jag tog mod till mig och sa något (jag minns inte ens vad) till en tjej och när lektionene fortsatte satte hon sig brevid mig! Inte för att vi pratade eller så, men de känndes lite tryggare. Jag kanske borde säga att Chloé går i den andra klassen, så jag var HELT själv först.

Så blev det dags för 10-rasten och jag hakade på någon annan och frågade lite snällt om jag fick följa med, vilket jag fick! Vi pratade lite krystat (nej jag minns inte namn typ) men jag hade sällskap! Efter rasten var det två timmar med mitt huvudämne, nämligen Filosofi. Jag fattade faktiskt lite, men jag tror det var för att han pratade om vad kursen skulle handla om...

Så blev det dagt för lunch och jag fick följa med tjej nummer två till la cantine (matsalen) där vi satte oss med hennes vänner. Alla var jättesnälla och frågade lite fina frågon om Sverige och jag gjorde mitr bästa för att svara. Lunchrasten var totalt 1,5 timmar lång, dte är annat än i Sverige det!

Lektionerna som senare följde var historia/geografi (gemomgång av kursens innehåll), engelska (mitt nya favoritämne, eftersom jag är bäst i klassen och det är det ändå ämnet jag fattar något av) och ytterligare två timmar filosofi.

Jag tror inte ni räknade ihop allt, men idag har jag varit i skolan från lite innan 8 till strax efter 17.30.

Här är mitt schema och anledningen till att jag börjar så sent på fredagar är för att jag inte läser spanska, då har nämligen många andra i klassen en tvåtimmars lektion - haha! Just det, man är ALLTID ledig på onsdag eftermiddag!

Måndag
9.00 Engelska
10.00 Italienska
Lunch
13.30 Italienska
14.30 Engelska
16.30 Filosofi

Tisdag
8.00 Gympa
10.00 Geografi
11.00 Filosofi
Lunch
13.30 Literatur

Onsdag
8.00 Literatur
10.00 Filosofi

Torsdag
8.00 Historia
10.00 Filosofi
Lunch
13.30 Geografi
14.30 Engelska
15.30 Filosofi

Fredag
11.00 Engelska
Lunch
13.30 Italienska
14.30 ev Engelska
15.30 okännd bokstavs kombination, kanske jobba fritt

Nu är det läxor, filosofi och engelska...

Jag saknar Rudebeck..

Stor fet kram på er!

4 kommentarer:

  1. Du kommer klara av det, ge det tid bara :) Lyckats prata lite och så idag iaf, det är ju bra! :D

    Hör av dig när du har tid! <3

    SvaraRadera
  2. Detta klarar du! stark är ledordet älskling! Jag tror på dig, alltid. Puss <3

    SvaraRadera
  3. Du är fantastisk Johanna! Glöm aldrig det! Jag tror att du redan klarat det tuffaste, nu blir det bara bättre och bättre. Roligt och intressant att läsa din blogg!
    Kram, "giftasmoster" alt. giftig moster?

    SvaraRadera
  4. Haha tack hörrni!

    Känns bra att ni tror på mig för det är inte alltid jag gör det...

    Men det var faktiskt ytte-pytte-lite lättare i skolan idag, dock var italienskan galet svår, fattade typ mindre än på filosofin, om nu det är möjligt, haha.

    Kram!!

    SvaraRadera