torsdag 17 september 2009

Observationer

Hej alla!

Så här en tre veckor in i smeten har jag gjort några observeringar:
  1. Min lärare i geografi och historia är görlik min frafar Sven-Erik. Det tog mig ett tag att göra kopplingen men nu är det så självklart att undrar hur jag kunde missa det i början.
  2. Min filosofilärare har valt fel ämne. Han är jättetrevlig, pedagogisk och en allmänt bra lärare, men det hjälper inte för man somnar på lektionerna ändå...
  3. Skolmaten är ungefär 100 gånger mer varierad än i Sverige. Hittils har vi inte fått samma mat en enda gång, men på samma tid har bamborna i Sverige hunnit servera pyttipanna tre gånger.

Japp, men nu måste jag berätta vad som hände på engelska lektionen. Klockan var närmare tre och min hjärna började sega. Vi fick något papper med like riktlinjer om vilka punkter man ska ha med när man skriver om en text man läst. När turen kommer till mig fattar jag det först inte men jag finner mig snabbt och läser mina två meningar och ALLA (inklusive läraren börjar småskratta)! Jag fattar ingenting, tänkte har jag läst samma som den innan, eller vad? Väldigt generat och lite aggresivt frågade jag vad det var som var fel. Gissa vad min lärare svarade...

"Johanna, jag tror alla här inne tänker att de önskade att de hade ett lika bra uttal som du."

Jag satt och log lite stolt resten av lektionen.

Imorgon har jag engeska prov på jag vet inte vad, men jag tror det är att skriva om en text, eftersom det är det vi "övat" på. Efter tre veckor har jag fattat varför ingen kan engelska. ALLT är dubbat, tv-serier och filmer och det är görmånga föräldrar som inte kan ett ord engelska, sen kan jag väl inte ge min engelska lärare en medalj för bästa uttal heller...

Nu ska jag roa mig med franska verb och Blaise Pascals (inte så) underbara bok Tankar.

Je t'embrasse!

3 kommentarer:

  1. haha, jag är också stolt över dig ^^
    men dom har ialla fall tagit bort mig från extra hjälps gruppen!:)

    <3

    SvaraRadera
  2. Åh jag saknar dig så att det gör ont men blir å sjukt stolt när jag hör det här! Jag älskar dig av hela mit hjärta! (L)

    SvaraRadera