lördag 10 april 2010

Det blev visst bara skillnader

Gutenmorgen alles!

Ja, tyskakunskaperna finns där, långt, långt nedgrävda men jag funderar på om jag inte ska ta och läsa tyska när jag kommer zurück nach Schweden. Ojojoj, det var typ hela mitt ordföråd där, men tja, alltid något (stavningen behöver slipas lite förståss)!

Jag kom att tänka på alla små skillnader som jag inte tänker på, men som vissa av er kanske inte ver om. Så ja, här kommer lite skillnader och likheter mellan Schweden und Frankriech.

-I skolan har vi "la sonnerie", dvs skolklocka, så egentligen är det helt onödigt att ha egen klocka på armen. 3 minuter i hel ringer det och 1 minut över, vilket är "gå till klassrummet" och "nu riskerar du att få vända tillbaka till la vie scolaire och hämta en jag-är-försenad-lapp". Eftersom vi har det så som vi har betyder det att hela skolan, med ca 800 pers, har rast och lunch samtidigt. Lite segt ibland om man säger så.

-Lunchen är alltid lika lång, från 11.50 till 13.30. Görskönt om det är fint väder, men kaos om det regnar eftersom det inte finns tillräckligt många uppehållsrum till alla 800 elever vilket resulterar i att man får stå och hänga i koridorerna ibland.

-I skolmatsalen har vi alltid förrätt som är sallad eller en liten pajbit, baguette och ost, huvudrätt, efterrätt eller yoghurt och frukt. Har man tur så är allt gott, vilket resulterar i att man inte kan ta alla rätter eftersom man inte vill spricka och har man otur så är frukten slut, yoghurten slut, det finns ingen god ost till baguetten och huvudrätten är någon slemmig oidentifierbart djur. Då är det illa, men det har väl bara hänt en handfull gånger på hela året.

-I min lilla stad Mont de Marsan finns 8 busslinjer och de går max var 45:3 minut. Illa.

-Hemma hos familjen har vi ingen micro (något som först förvånade mig, men nu inser jag att man inte ens behöver en sådan), inte heller har vi någon hall. Vi klampar rakt in med ytterskor och vissa i familjen behåller skorna på till läggdags.

-Jag damsuger mitt rum två gånger i veckan pga allt smuts som dras in + att katthåren flyger omkring och virvlar så jag har inte så mycket till val om jag inte vill börja spy hårbollar precis som katterna.

-Jag äter aldrig ketchup hos värdfamiljen, bara i skolan när jag måste dölja pommes frites-smaken från pommes friten eller annan friterad potatis.



Japp det var lite i alla fall. Nu ska jag göra mig iordning, klockan är 10 och solen skiner, jag vill uuut! 20 grader är utlovade till i eftermiddag! :D

2 kommentarer:

  1. Vi hade också skolklocka men den ringde var 20:e minute hela skildagen. Först rinde den 18 över och då var det dags att gå till klassrummet, det "ringde in", och sedan ringde den 20 över och då skulle vi gå in i klassrummet när läraren låst upp. Det lät som ett brandalarm.
    Mamma

    SvaraRadera
  2. vi har faktiskt "bara" en timmes lunch, från 11.55 till 13.05, och men micron är det tvärt om för mig - vi har ju ingen micro hemma men f&f har det och det är skööönt tycker jag :D

    SvaraRadera