lördag 6 mars 2010

På andra sidan myndig

Jahopp, då var man myndig och officiellt vuxen. Till er som vill behålla illusionen om att livet förändras redikalt den dagen man hoppar över till andra sidan myndig, så kan jag säga att det gör den, om man vill!

Det har varit en händelsetik vecka och jag är helt slut. Det är görjobbigt att både prata svenska och franska vid matborden och igår försökte jag prata svenska med Chloé och franska med mamma, det gick inte så bra...

I mångags eftermiddag åkte jag till Bordeaux. Jag åkte dit lite tidigare, tänkte passa på att gå på bio och se in film på VO (version original), dvs på ENGELSKA! Dum som jag är gick jag och såg Valentine's day. Att se en ROMANTISK KOMEDI, HELT ENSAM, PÅ BIO är inget jag rekomederar, bara så ni vet. Filmen var bra och rolig men det var väldigt ensamt att åka till hotellet och vänta ytterligare två timmar på mamma och Vicki.

Tisdag, onsdag och tosrdag blev en galen plandning av sura och trångsynta fransyskor, god mat, svenskt lösgodis, sol och en gnutta kalla vindar, men bra var det! På torsdag kväll tog vi tåget mot Mont de Marsan, och det vore en underdrift att säga att vi var nervösa, fy fan vad jag ångrade mig. Att slå ihop två helt olika liv på det sättet, hur skulle det kunna bli lyckat?

Kvällen i ära hade vi bokat platser på Air de Campagne (antagligen Mont de Marsans finaste resturang) där vi började kvällen med att skåla i Champagne! Trerätters middag för att sedan avsluta med lite mer Champagne. Det är inte så tokigt att fylla 18 i Frankrike trots allt! Men jo.. det var vissa personer jag saknade massa, men det tar vi igen i sommar, höhöhö!

Stackars Svante, mobbad och utan Champagne, det är inte lätt. Nästan så att jag får bjuda på en slurk i sommar!

Igår visade jag mamma och Vicki runt i min lilla stad, vi åt lunch och där stötte jag på Marina från min klass, trevligt trevligt! På kvällen franskade vi oss lite mer, vi åkte till Cave à vins för att smaka på lite vin, gott gott. Mamma var dock liiite rädd när vi tog bilen hem... (behöver jag säga att vår chufför också hade druckit vin?)

Nu ska jag reparera min skadade hjärna för det är SKITSVÅRT att prata svenska med ena delen av familjen och franske med den andra. Tur att vinet var gott!

Tuttilör, hahaha, min extrapappa Svante är världens bästa extrapappa, bara så ni vet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar