måndag 1 februari 2010

Sol, sushi och St Sernin

Hej allihopa, nu är jag tillbaka efter en alldeles, alldeles underbar helg i Toulouse!

I fredags tog jag bussen till Aush där jag bytte till nästa buss. Vägen innan bytet var ungefär som platta serpentinvägar och ofta kändes det som vi inte kom framât, men âh vilka vackra landskap! När jag bytt buss blev vägen en beheglig, rak 90-väg och jag kom fram 20 minuter tidigare än väntat. Det tog 3,5 timmar att ta sig till Toulouse den vägen. Efter lite väntan träffade jag äntligen Johanna och det var jättehärligt att ses igen! Vi tog tunnelbanan till hotellet, installerade oss och gick sedan till carrefour för att köpa lite middagsmat (nice med kokvrâ pâ rummet). Vi ât vâra cordon bleu med pasta och pesto och bara umgicks pâ rummet resten av kvällen.

Lördagsmorgonen ât vi frukost pâ rummet innan vi bagav oss av mot centrum (vi bodde en liten bit utanför) och mot shoppingen! Vi strosade runt, kollade lite, tog en fika och shoppade lite mer innan vi begav oss till rue d'austerlitz där lunchen fanns. Vi hade kollat ut innan var sushiresturangen lâg och det var inget som helst problem att hitta dit. Vi käkade sushi (eller maki?, jag vet inte skillnaden) med lax, avokado och ris. Mitt livs första sushi-mâl och det är inte det sista! Jag blev positivt överraskad över hur gott det var.

Pâ eftermiddagen tog vi en tur till den stora och väldigt fina basilikan St Sernin, där vi satt en stund och bara njöt av tystnaden. Sen blev det fika nummer tvâ, men det betyder ju inte att den inte var väl behövlig(!), innan vi gick pâ bio. Toppen att äntligen se en film pâ orginalversion, jag menar George Clooney ska ha sin egen röst. Vi sâg In the air, och den var rätt kul, sâ det var nice! Det blev âter en middag pâ hotellet, fôljt av massa prat, skratt, kortspel och kakor. Vi hade köpt macaroner och det var faktiskt första gângen för oss bâda.

Innan vi âkte hem pâ söndagen blev det ett besök pâ Musée Historique Naturel, eller tja, naturhistoriska muséet helt enkelt. Aa, sen var det dags för mig att hoppa pâ tâget till Tarbres, och oj! Jag âkte genom regionen Midi-pyrenées och otroligt var fint Frankrike kan vara pâ sina ställen. Jag blev helt nyförälskad i detta underbara land! Väl framme i Tarbres hade jag 1h 45minuters väntan sâ jag satte mig pâ ett brasseri och snackade en stund med bartendern. Han var jättenyfiken pâ vad en svenska hade för sig i Frankrike och när han fick reda pâ att jag "bara" är 17 dâ skrattade han och frâgade hur mina föräldrar vâgade släppa iväg mig sâ. Bussresan till Mont de Marsan sen var ocksâ hur vacker som helst, jag her verkligen blivit nyförälskad i Frankrike, detta vackra land!

Bilder kommer lite senare eftersom jag nu sitter i skolan och skriver. Ha det tipp topp för det ska jag ha!

3 kommentarer:

  1. det låter som du haft en härlig helg!
    kul att komma ut lite och undersöka nya ställen i Frankrike! :D

    SvaraRadera
  2. Vi kanske inte vågade släppa iväg dig, men hade vi något val?
    :-)
    Mamma

    SvaraRadera
  3. Haha, nej du har rätt, ni hade inget val, men se så bra det blev!

    Japp Jenny, det var toppen :D

    SvaraRadera