onsdag 3 februari 2010

Crêpedagen

Idag är jag ledig, studiedag, tack tack!

Jag sitter i min säng, har datorn i knät och njuter av att solen lyser in genom mitt fönster och tänker att jag får ta mig ut på en promenad lite senare, men inte riktigt än!

Igår var det Crêpedagen (egentligen någon religiös grej, men den delen fattade jag inte riktigt..) och jag åt crêpe två gånger, mums!

Först var det skola som vanligt, bara att det var inte riktigt som vanligt eftersom vi gick på bio istället för att ha filosofi och litteratur, tack tack! Filosofiläraren är inte så dum ändå! Vi och ES-klassen (ekonomiklass) vandrade in till bion i dagis-style, det var nästan så att man höll handen med den man gick brevid, haha. Filmen hette "Capitalism: A love story" och det är Michel Moore som har gjort den och till min stora glädje var den inte dubbad! Alltså kunde jag bara lyssna och strunta i att läsa den franska texten! Den var intressant och ganska chockande och vissa stunder kunde jag inte tänka annat än hur sjukt det amerikanska samhället verkar...

Väl tillbaka i skolan var klockan närmare halv fem och jag skulle stanna kvar för svenskakurs nummer 2. Eftersom jag hade drygt 1,5 timmar av ledighet så gick jag tillbaka mot centrum och drack en varm choklad på ett café. Sen satte jag mig i skolans bibliotek (där jag för övrigt var läskigt ensam) till det att Jean Paul Chilla kom och satte sig brevid mig och pratade lite om ditt och datt. Bland annat berättade han att våran första kung Bernadotte (stavas det så?) föddes i Pau, och det är inte alls långt här ifrån så nu har jag fått order om att åka dit någon gång i vår eftersom ja, det är ju änså en viktig del i vår historia om man säger så.

Dags för svenskaklass nummer 2! Det var görkul! Haha, det spelar ingen roll att det bara är personer som är äldre än mina päron, men jag tycker det är så himla kul att de är intresserade så som de är! Efter en timmas undervisning av svenska för nybörjare så slutade vi för att äta crêpes. Eftersom det som sagt var crêpedagen igår hade Jaque gjort crêpe, mycket gott. Då vi drack cider till det snackade vi lite om Herrljunga plus att jag såklart fick lära dem att crêpe heter pannkaka på svenska.

När Chlilla senare skjutsade hem mig kände jag bara hur lycklig jag var. Den senaste veckan har jag verkligen insett att Frankrike är ett underbart land och jag verkligen älskar att vara här. Jag hoppas verkligen att det håller i sig, för verkligen allt blir så mycket lättare när man är glad ända innifrån själen!

När jag kom hem stod Chloé och gjorde crêpes och först åt vi crêpe med skinka, ost och tomat för att sedan äta crêpe au nutella till efterrätt. Åh så gott! Det fanns crêpe kvar i morse så dat fick bli en till frukost också. Jag tänker leva det franska livet medan jag har chansen!

Nu är det dags att göra mig i ordning för jag har verkligen ingen lust att sitta i sängen hela dagen när solen bara strålar!

Ha det underbart, för det ska jag ha!

7 kommentarer:

  1. Hej hopp!
    Innan du helt ger upp din värdighet och anammar allt det franska som livets mening och ursprung så betänk följande:

    De äter sniglar.
    De spränger sönder Söderhavet med sina atombomber.
    De äter grodor.
    De dubbar alla utländska filmer.
    Ingen kan prata engelska.
    De fuskar i fotboll.
    De kör som biltjuvar.
    Gubbväldet är kompakt.
    De förstör EU:s ekonomi med sitt jordbruksstöd.
    De har alldeles för mycket tidvatten.
    De lurade Sverige att sälja Saint Barthélemy.

    / Hederlig svensk

    SvaraRadera
  2. "De har alldeles för mycket tidvatten" Quoi? Hederlig svenska morbror (?!), jag vet att du innerst inne, djupt där inne i hjäregropen, egentligen bara är rädd att förlora mig till landet långt, långt borta. Men jag kan lova dig att så länge det bjuds på Kalle Anka och äcklig äggost på jul så kan du räkna med att jag kommer hem lite då och då.

    SvaraRadera
  3. Är det ett hot eller löfte?

    / Ärlig skattebetalare

    PS: För övrigt inser du inte hur bra du har det hemma i Askim när du slipper tidvatten. Tänk en seglingslektion när plötsligt hela havet flyttar på sig med fem knop och allt som var hav plötsligt blir spetsig botten ...

    SvaraRadera
  4. crêpes är godast med nutella!!!!
    // Ida i Barr!
    (www.ballonrouge.blogg.se)

    SvaraRadera
  5. Haha, Ralph, hôetment, har du drömt eller i vilken världstid lever du? Det andra får du tolka som du vill!

    O Ida, jag håller med!

    SvaraRadera
  6. Åh älsklingen min dator kraschade för ett tag sen men nu är jag åter en trogen förljare av din blogg! Älskar bilden i headern sjukt mycket! Saknar dig otroligt mycket :( <3

    SvaraRadera
  7. andreeeeeeeea! jag saknar dig med <3<3<3<3

    SvaraRadera