tisdag 20 oktober 2009

Au revoir Pascal!

Just det! Idag har jag haft min sista lektion om 1600-tals filosofen Blaise Pascal. 4 timmar i veckan, ALLA skolveckor hittils har vi läst, översatt och försökt förstå gubbens tankar. Att det tog mig si sådär 6 av dom totalt 28 timmarna att förstå att Pascal var en han, det vill jag knappt erkänna för mig själv, jag menar är inte Pascal ett flicknamn? Imorn har resten av min klass prov på allt vi gått igenom. Jag är ju jag och ibland lönar det sig att vara mig. Medan resten av klassen kämpar med sina (antagliga) kunskaper får jag skriva en uppsats, valfritt ämne! Merci beaucoup, madame! Jag tror jag ska skriva om personer som inspirerat mig, och jag lovar, Pascal är inte en av dem!

5 kommentarer:

  1. hur kan du avgöra om det är en kvinna eller man på efternamnet? :o ;)

    SvaraRadera
  2. Jag trodde Pascal var förnamnet x)

    SvaraRadera
  3. Pascal är ett killnamn =) Iaf i min värld, pappas hankatt hette det xD

    SvaraRadera
  4. Pascal ar mansnamnet och Pascaline ar den kvinnliga motsvarigheten :)
    Och som sagt sa ar det val efternamnet? Daremot sa ar val Blaise ett mansnamn da, jag trodde att det var ett tjejnamn XD

    SvaraRadera
  5. asså för förtydligandest skull : Blase är förnamnet o Pascal efternamnet o anledningen att jag trodde Pascal var ett tjejnamn var för att jag bodde med en tjej-Pascal på språkresan i Nice ;)

    SvaraRadera